رفتن به بالا
  • جمعه - 27 اردیبهشت 1398 - 12:30
  • کد خبر : ۵۰۳۴
  • چاپ خبر : صعود قهرمانان جاودانه تیم ملی کوهنوردی ایران به قله لوتسه هیمالیا در دهه ۸۰

صعود قهرمانان جاودانه تیم ملی کوهنوردی ایران به قله لوتسه هیمالیا در دهه ۸۰

اسامی صعود کننده گان تيم ملی كوهنوردی ايران به قله لوتسه هيماليا : جلال چشمه قصابانی (همدان)، محمد حسن نجاریان (زنجان)، اکبر مهدی‌زاده (آذربايجان غربي)، رضا بهادرانی (كرمانشاه)، امین عظیمی (همدان)، مقبل هنرپژوه (آذربايجان غربي)، اقبال افلاکی (تهران)، داود خادم (تهران)، محمد اوراز (آذربايجان غربي)، رضا زارعی (تهران)، حمید ناصری (آذربايجان شرقي)، رضا سلیمانی (آذربايجان غربي)

۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ یادآور صعود تیم ملی کوهنوردی ایران به قله لوتسه به سرپرستی صادق آقاجانی و حضور کوهنوردانی است که نامشان در تاریخ بعنوان قهرمان ثبت شده است.

Yarizan telegram Channel آدرس کانال تلگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

Yarizan page Instagram آدرس پیج اینستاگرام پایگاه خبری ورزشی یاریزان

 

۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ یادآور صعود تیم ملی کوهنوردی ایران به قله لوتسه به سرپرستی صادق آقاجانی و حضور کوهنوردانی است که نامشان در تاریخ بعنوان قهرمان ثبت شده است.

به گزارش یاریزان؛ تیم ملی کوهنوردی ایران متشکل از ۱۲ کوهنورد، یک پژشک و یک سرپرست، روز ۸ فروردین، ایران را به قصد کاتماندو پایتخت پنال ترک کردند و پس از ۴۰ روز تلاش طی دو شب متوالی موفق شدند، چهارمین قله بلند جهان (بعداز قلل اورست، کی ۲، کانچن جونکا) یعنی قله‌ی ۸ هزار و ۵۱۶ متری لوتسه هیمالیا را فتح کنند.

 

------------------------------------

تیم ملی کوهنوردی ایران به سرپرستی صادق آقاجانی، رییس فدراسیون کوهنوردی و متشکل از ۷ کوهنورد که تجربه‌ی فتح قلل بالای ۸۰۰۰ متر را داشتند و ۵ نفر از جوانانی که تا بحال هیچ‌گونه صعودی بالاتر از بلندترین ارتفاعات کشور (دماوند) را نداشتند، موفق شدند پس از برپایی کمپ‌هایی در ارتفاع ۵۶۵۰ متر (کمپ اصلی)، ۶۲۰۰ متر (کمپ اول)، ۶۹۰۰ متر (کمپ دوم)، ۷۴۰۰ متر (کمپ سوم) و نهایتا در ارتفاع ۸۰۰۰ متر (کمپ چهارم) این صعود را انجام دهند.

در بین صعود کنندگان «مقبل هنر پژوه» از شهرستان بوکان با ۱۹ سال سن، جوان‌ترین کوهنورد دنیا است که به این قله صعود کرده است. محمد اوراز نیز از شهرستان نقده اولین ایرانی است که با فتح قله لوسته توانسته پنجمین ۸۰۰۰ متری را پس از فتح قلل اورست چوآیو، شیشا پانج‌ ما و ماکالو صعود نماید.

امین عظیمی با ۲۲ سال سن از استان همدان، رضا سلیمانی با ۲۴ سال سن از آذربایجان غربی و رضا بهادرانی نیز با ۲۴ سال سن از استان کرمانشاه از دیگر همراهان جوان این تیم بودند که با توجه به میانگین سنی پایین صعود موفقی را اجرا نمودند.

https://instagram.com/80_shopbrand?igshid=NzZlODBkYWE4Ng==

به دلیل مدیریت و سرپرستی موفق در تیم ملی، از یک ترکیب ۱۴ نفره، بجز سرپرست و پزشک تیم، کلیه نفرات موفق به فتح قله شدند؛ در حالی که عموما در صعودهای هیمالیانوردی از تیم‌های ۱۲ تا ۱۶ نفره (که فرم معمول تیم‌های اعزامی به منطقه است) بین ۳ تا ۵ نفره و حداکثر ۶ نفر برای حمله نهایی به قله اعزام می‌شوند.

تیم ملی کوهنوردی ایران به علت هم هوایی خوب در منطقه و انجام تمرینات مناسب در اردوهای مختلف در داخل کشور، از محدود کوهنوردانی بودند که به جای استفاده از اکسیژن از ارتفاع ۶۵۰۰ متر، از ارتفاع ۸۰۰۰ متر به بالا از اکسیژن استفاده کردند.

از دیگر ویژگی‌های تیم ملی ایران استفاده از حداقل باربر برای صعود به این ارتفاعات بود در حالی که دیگر تیم‌های صعود کننده به ارتفاعات هیمالیا، برای هر نفر صعود کننده از ۲ بار بر استفاده می‌کنند اما تیم ایران جمعا از ۶ نفر شرپا استفاده کردند. لازم به ذکر است اعضای تیم ملی کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران پس از ۶۰ روز دوری از وطن روز چهارشنبه ۸۱/۳/۸ به ایران بازگشتند.

 

اسامی اعضای کامل تیم ملی در این صعود تاریخی:

جلال چشمه قصابانی (همدان)، محمد حسن نجاریان (زنجان)، اکبر مهدی‌زاده (آذربایجان غربی)، رضا بهادرانی (کرمانشاه)، امین عظیمی (همدان)، مقبل هنرپژوه (آذربایجان غربی)، اقبال افلاکی (تهران)، داود خادم (تهران)، محمد اوراز (آذربایجان غربی)، رضا زارعی (تهران)، حمید ناصری (آذربایجان شرقی)، رضا سلیمانی (آذربایجان غربی)

 


اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه


کد اعلام وصول الکترونیکی