رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
  • کد خبر : ۷۳۸۴
  • چاپ خبر : راه کارهای کاهش آسیب های ورزشی در روزهای کرونایی
عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه:

راه کارهای کاهش آسیب های ورزشی در روزهای کرونایی

یک دکترای فیزیولوژی ورزشی تمرینات و حرکات ورزشی ممنوعه در خانه را بر شمرد و تاکید کرد که افراد مختلف به دلیل آسیب پذیری از انجام این دسته از تمرینات خودداری کنند.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه از افزایش آمار آسیب دیدگی ورزشکاران با از سرگیری فعالیت برخی رشته‌های ورزشی خبرداد و گفت: تنها با رعایت اصولی می‌توان آمار این آسیب دیدگی‌ها را کاهش داد.‌

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه از افزایش آمار آسیب دیدگی ورزشکاران با از سرگیری فعالیت برخی رشته‌های ورزشی خبرداد و گفت: تنها با رعایت اصولی می‌توان آمار این آسیب دیدگی‌ها را کاهش داد.‌

به گزارش یاریزان؛ دکتر مصطفی اکبری در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، به بیان راهکارهایی برای کاهش آسیب دیدگی ورزشکاران با از سرگیری فعالیت‌های ورزشی‌شان پرداخت و اظهارکرد: برای اینکه از آسیب دیدگی پس از شروع تمرینات حرفه‌ای پرهیز شود، در وهله اول نباید هیچگاه تمرینات ورزشی خود را در مدت قرنطینه متوقف کنیم.

وی تصریح کرد: در مدتی که ورزشکاران امکان انجام فعالیت‌های ورزشی در باشگاه ها را ندارند، می توانند با فشار ۴۰ تا ۵۰ درصد در خانه و یا محیط های باز تمرینات خود را انجام دهند که اصطلاحا به این برنامه “استراحت فعال” گفته می‌شود.

این متخصص آسیب های ورزشی تصریح کرد: زمانی هم که امکان از سرگیری فعالیت ورزشکار فراهم شد، باید در یک دوره زمانی حداقل دو هفته ای بتدریج تمرینات خود را پرفشارتر کند تا به شرایط مسابقه‌ای دست پیدا کنند.

وی اعلام کرد: همچنین ورزشکاران حرفه‌ای در این مدت باید از مکمل ها و تغذیه مناسبی نیز استفاده کنند تا در کنار تمریناتی که انجام می‌دهند، به شرایط ایده آلی برسند.

اکبری یکی از مهمترین فاکتورها برای حفظ سطح آمادگی ورزشکاران در زمان قرنطینه را “آمادگی ذهنی” دانست و گفت: ورزشکارانی که رشته ورزشی آنها هنوز امکان از سرگیری فعالیت ندارد، باید روزی دو ساعت در ذهن خود تمرینات حرفه ای‌شان را مرور کنند و ذهن خود را در شرایط رقابت و مسابقه قرار دهند.

وی در ادامه گفت و گو با ایسنا، در خصوص آمار بالای آسیب دیدگی ورزشکاران رشته‌هایی که فعالیت خود را از سرگرفته‌اند و بویژه فوتبالیست ها نیز گفت: یک فصل ورزشی در رشته ای مانند فوتبال حدود ۱۰ ماه و در رشته های دیگر مانند کشتی و هندبال و … حدود چندماه طول می کشد. در طول نیم فصل اول ورزشکاران تمرینات سخت و فشرده ای را پشت سر گذاشته و در بین دو نیم فصل استراحت کوتاهی دارند و پس از آن نیم فصل دوم نیز شروع می‌شود.

اکبری افزود: پس از شیوع بیماری کرونا، بسیاری از لیگ های ورزشی در کشور متوقف شد و همین مسئله طولانی شدن لیگ ها را بدنبال داشت که طولانی شدن لیگ عوارضی همچون خستگی مفرط بدنی و ذهنی، به تعویق افتادن ترمیم بافتی و کاهش بازسازی عضلات را برای ورزشکار به همراه داشته و در نهایت احتمال آسیب دیدگی او را تشدید می‌کند.

وی به تشریح چگونگی کاهش آمار آسیب دیدگی ورزشکاران حرفه ای هم پرداخت و گفت: تغذیه خوب، برنامه بدنسازی مناسب و استفاده از مکمل های ورزشی فاکتورهای اصلی هستند که می توان با رعایت آنها با ازسرگیری فعالیت ورزشی میزان آسیب دیدگی‌ها را تا حدقابل توجهی کاهش داد.

اکبری همچنین به نقش استرس در افزایش آمار آسیب دیدگی ورزشکاران خصوصا ورزشکاران حاضر در لیگ‌های مختلف هم اشاره کرد و افزود: استرس و ترس از ابتلاء به بیماری کرونا باعث می شود تا تمرکز ذهنی و حرفه ای ورزشکاران کاهش پیدا کند، بگونه ای که تمام تمریناتی که انجام می‌دهد با استرس ابتلاء به کرونا همراه می‌شود و همین احتمال آسیب دیدگی او را هم بالا می‌برد.

وی یادآورشد: از سوی دیگر برخی از ورزشکاران هستند، در زمانی که در قرنطینه بوده‌اند خود را در شرایط آماده ای قرار نداده و برای همین با شروع رقابت ها، تمریناتشان را با یک پیک بالایی شروع می‌کنند و می‌خواهند در مدت کمی به شرایط مسابقه ای برسند که این مسئله نیز عاملی برای آسیب دیدگی ورزشکاران می‌شود.

این متخصص آسیب های ورزشی در پایان تاکید کرد: برای کاهش آسیب دیدگی ورزشکاران حرفه ای، باشگاه ها باید از قبل تمهیدات لازم را در نظر بگیرند تا مشکلی برای ورزشکاران ایجاد نشود و خودشان نیز بتوانند نتایج بهتری در مسابقاتشان بگیرند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه