رفتن به بالا
  • شنبه - ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۸
  • کد خبر : ۳۰۳۳
  • چاپ خبر : اصول کلی تغذیه صحیح ورزشکاران وابسته به چه عواملی است؟
در گفتگو با متخصص تغذیه؛

اصول کلی تغذیه صحیح ورزشکاران وابسته به چه عواملی است؟

اصول کلی تغذیه صحیح ورزشکاران یکی از فاکتور ها در ورزش قهرمانی محسوب می شود و علم تغذیه شیوه های درست تامین انرژی برای سازگاری در دوره ی ریکاوری بین فصول تمرینات برای کاهش آسیب و حفظ ترکیب بدنی مناسب را معین می سازد.   دکتر جلال مولودی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با […]

اصول کلی تغذیه صحیح ورزشکاران یکی از فاکتور ها در ورزش قهرمانی محسوب می شود و علم تغذیه شیوه های درست تامین انرژی برای سازگاری در دوره ی ریکاوری بین فصول تمرینات برای کاهش آسیب و حفظ ترکیب بدنی مناسب را معین می سازد.

 

دکتر جلال مولودی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با یاریزان تصریح کرد؛ عملکرد ورزشی به مجموعه ای از پتانسل ژنتیکی، تمرینات مناسب، تغذیه ی صحیح، انگیزه و استراحت کافی وابسته است. موفقیت هر ورزش، به کسب انرژی کافی، سطح مطلوب درشت مغذی‌ها (کربوهیدرات، پروتئین، چربی)، ویتامین و املاح معدنی و دریافت کافی مایعات بستگی دارد.

عادات‌ غذایی سالم، استفاده از مکمل‌ها و غذا‌های ورزشی می تواند برای تامین انرژی مورد نیاز در تمرینات سخت، دستیابی به اهداف عملکردی، کاهش آسیب های ورزشی و بیماری مورد نیاز باشد. انرژی و سوخت مورد نیاز برای تمرین و مسابقه و همچنین برای سازگاری در دوره ی ریکاوری بین فصول تمرینات برای کاهش آسیب و حفظ ترکیب بدنی مناسب ممکن است تجویز شود.

علاوه بر محاسبات تغذیه ای که در ورزش های مختلف، متفاوت است؛ یک متخصص تغذیه به منظور پیشگیری از کمبود های تغذیه ای، تمام داده های تن سنجی (آنالیز بدن)، بیوشیمیایی، رژیمی و عملکرد ورزشکاران را به همراه سایر فاکتورها نظیر عملکرد دستگاه گوارش، آلرژی های غذایی یا عدم تحمل ها، ترجیحات غذایی را که ممکن است برعملکرد بالقوه ورزشکار تاثیر بگذارد را بررسی می کند.

 

اصول کلی تغذیه صحیح ورزشکاران وابسته به چه عواملی است؟

 

اصول تغذیه صحیح

الگوی تغذیه ای صحیح الگویی است که متعادل و متنوع بوده بتواندکلیه مواد مغذی مورد نیاز را تامین کند. در واقع یک فرد باید در طی یک روز تمام گروه های غذایی زیر را دریافت کند. که افراد بسته به مقدار کالری مورد نیاز به مقدار های مشخصی از این گروه ها نیاز دارند. اطلاع از این گروه ها به مثابه ی الفبا برای یادگیری خواندن و نوشتن است یا بعضا ورزشکاران در مورد میزان پروتئین غذاها سوال می کنند و یا در مورد منابع کربوهیدراتی سوالاتی دارند، که با دانستن این گروه ها این سوالات به راحتی قابل پاسخ دادن هستند . این گروها شامل:

  • گروه نان و غلات: انواع نان،برنج،ماکارونی؛ مقدار مورد نیاز افراد بزرگسال:۱۱-۶ واحد. هر واحد برابراست با نصف تا سه چهارم لیوان برنج یا ماکارونی پخته
  • گروه سبزیها: مقدار مورد نیاز افراد بزرگسال:۵-۳ واحد. هر واحد برابراست بایک لیوان سبزی برگی(کاهو)،نصف لیوان سبزی پخته،نصف لیوان سایرسبزی های خرد شده خام،یک عدد سیب زمینی متوسط
  • گروه میوه ها: مقدار مورد نیاز افراد بزرگسال:۴-۲ واحد. هر واحد برابراست بایک عدد میوه متوسط،یک چهارم طالبی متوسط،نصف لیوان گیلاس،نصف لیوان حبه انگور،۳عدد زردآلو،نصف لیوان آب میوه طبیعی،۲ قاشق غذاخوری میوه خشک
  • گروه شیر و لبنیات: ؛ مقدار مورد نیاز افراد بزرگسال:۳-۲ واحد. هر واحد برابراست با یک لیوان شیر،یک لیوان ماست،۴۵تا ۶۰گرم پنیر،یک لیوان کشک پاستوریزه، ۲لیوان دوغ
  • گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها: مقدار مورد نیاز افراد بزرگسال:۵-۳ واحد. هر واحد برابراست با۳۰ گرم  گوشت پخته ،دو عدد تخم مرغ،یک لیوان حبوبات پخته،نصف لیوان حبوبات خام

 

رکن بعدی تغذیه دانستن میزان انرژی مورد نیاز است و اینکه در هر رشته ورزشی این انرژی باید چگونه تامین شود.

شایان ذکر است، در مقاله حاضر اصول کلی تغذیه در ورزشکاران و الفبای تغذیه ای عنوان شده است. در مقالات بعدی مطالبی راجع به انرژی، پروتئین و ویتامین ها، تغذیه در ورزش های مختلف و انواع مکمل ها بررسی خواهد شد.

توصیه های اصولی جهت تغذیه صحیح ورزشکاران توسط دکتر جلال مولودی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، شنبه هر هفته از طریق وبسایت پایگاه خبر ورزشی یاریزان منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه